Railgallery - Škodovácká lokomotiva zabavená ve Vídni není stále zapečetěna!

Škodovácká lokomotiva zabavená ve Vídni není stále zapečetěna!

Plzeň, 22. 5. 2011 – Ve čtvrtek v Rakousku zabavená lokomotiva Škoda 109E je stále i po opakovaných urgencích nezapečetěna. Na žádost Bombardieru byla na základě předběžného opatření odtažena na nádraží soukromého dopravce. Shodou okolností má ve stejném areálu servisní místo i Bombardier. Škoda Transportation se k lokomotivě nemůže dostat a nemá jakoukoliv kontrolu nad pohybem kolem ní, protože je v uzavřené hale. Škoda Transportation odmítá slova Bombardieru o existenci nabídek na přátelské mimosoudní vyrovnání.

Zabavená lokomotiva 10E (380 004-2) ve Vídni. (Foto: TZ ŠKODA)Technici Škody Transportation, kteří na testech nové lokomotivy 109E v Rakousku pracovali, se v průběhu pátku vrátili zpět do Česka. Popsali sled čtvrtečních událostí, a jak byla celá akce dobře připravena. Rakouské orgány měly dle jejich slov nachystanou lokomotivu k odtažení, pronajatý prostor v hale na uzamčení „stodevítky“ před pracovníky Škody, sjednané pojištění na český stroj a z dokumentů předložených při zabavení vyplynulo, že po celou dobu pobytu v Rakousku byli i s lokomotivou sledováni, protože se „na území Rakouska nemuseli zdržet příliš dlouho“.

Rozhodnutí rakouského soudu se budeme snažit nechat zrevidovat, jakmile k němu budeme připuštěni. V tuto chvíli nás nejvíce zaráží fakt, že přes opakované žádosti nebyla lokomotiva zapečetěna a ani od ní nemáme klíče. Není tak zabráněno přístupu k technice, do které čeští technici investovali 270 tisíc pracovních hodin a jejíž vývoj přišel na 380 milionů korun. Naše obavy vzrostly ve chvíli, kdy jsme dostali do rukou fotografie, podle kterých je v areálu soukromého dopravce servisní místo Bombardieru, dokonce viditelně označené cedulí“, říká Josef Bernard, generální ředitel Škody Transportation.

Celá událost se stala jen týden poté, co v rámci příprav tendru na dodání 300 lokomotiv pro Německé dráhy skončil audit plzeňského závodu Škody Transportation. „Obří tendr vzbuzuje zájem mezi všemi výrobci lokomotiv. Stodevítka je horkým favoritem, protože díky vysokorychlostnosti a zároveň vysokému výkonu může být univerzálním strojem pro nákladní i osobní dopravu. Praktiky kanadsko-německého gigantu, hodné spíše divokého západu, nás zaskočili, ale uděláme vše pro to, abychom přes tyto schválnosti dotáhli homologaci až do úspěchu ve férovém tendru,“ dodává Josef Bernard.Žeby náhoda? V místě, kde je uložena lokomotiva 109E je také pobočka Bombardieru.Bombardier ve Vídni (Foto: TZ ŠKODA)Ukládání lokomotivy 109E (380 004). Foto TZ ŠkodaBombardier má údajně obavy, že by Škoda nedostála případnému závazku ze soudního sporu (stále není rozhodnut), který se však pohybuje kolem 10 milionů korun. Kvůli tomu je zabavena lokomotiva v mnohonásobně vyšší hodnotě, která je sice ještě majetkem Škody Transportation, nicméně jejím budoucím majitelem jsou České dráhy.

Škoda Transportation důrazně nesouhlasí se zavádějícím vyjádřením Bombardieru, že ze strany kanadsko-německého výrobce byla snaha o mimosoudní přátelské urovnání. Právníci Škody dostali ze strany Bombardieru několik návrhů, které však byli naprosto nepřijatelné a rozhodně nešlo o reálnou nabídku urovnání sporu.

Další zarážející skutečností je, že Bombardier v současné době nedisponuje podobným strojem, který by mohl řadě 109E konkurovat, ale přesto viní plzeňskou Škodovku ze zneužití know-how.

Bombardier byl založen v roce 1942 Josephem Armandem Bomardierem v malém městečku Valcourt v provincii Quebec. Základem výrobního programu byly sněžné skůtry a sněžné vozy, které byly v těchto končinách velmi žádaným dopravním prostředkem. Bombardier na celém světě zaměstnává okolo 65 000 lidí a jeho obrat v minulém roce činil 17.7 bilionů USD. Do jejího výrobního programu dnes patři také dopravní letadla, vozy metra a lokomotivy.

Bombardier SNOW BUS (foto WIKIPEDIA)Jeden z  výrobků Bombardieru. Foto Vít BukačLokomotiva DB ř. 185 (foto: Bombardier.com)

 

Zdroj: TZ ŠKODA, http://www.wikipedia.org, http://www.bombardier.com

Zpracoval: Vít Bukač


<Starší | tento článek | Novější>

Napsáno: 22. 5. 2011, 21:18 | Přečteno: 5394x | Kategorie: Aktualita | Napsal: klokan |

Komentáře: 3
.:. pantograf
To není metoda divokého západu, ale normální konkurenční prasárna, která se i v naší domovině naprosto běžně děje. Říká se tomu kriminalizace konkurence. V tomto případě je však několik okatých ale...
Předně evropská a ostatně i naše legislativa toto připouští, bohužel. Posvětí-li soud exekuční titul, exekutor dále jen činí. To, že pro uskladnění lokomotivy bylo použito toto místo poněkud smrdí. To, že zde sídlí i Bombardier je jaksi "náhoda" a že by se Bombardier k loko nedostal, jak tvrdí, o tom dosti silně pochybuji. To, že není zapečetěno, je pochybení exekutora, ale u podobných akcí "na zakázku" což si myslím se to může stát. A klíče předpokládám visí někde na věšáku. Navíc stalo se před vypsáním tendru na 300 lokomotiv pro DB, po úspěšném auditu a v době, kdy se u nás žádný Bombardier na zkouškách nenachází. Trochu mě to připomíná dění na politické scéně před volbami....:-D :-D :-D
Lokomotiva bude dříve nebo později vrácena, nicméně účel bude splněn: Bomardier bude hlásat, že Škoda zcizila know - how, zákazník zapochybuje a v tendru se priklepne konkurenci. To, že není co krást, neb Bombardier podobně konstruovanou lokomotivu nevyrábí je jaksi pouze potvrzení účelu. V konkurenčním boji jsou bohužel prasečiny na denním pořádku.
Bombardier by si zasloužil jistě kontraakci, nicméne mám obavy, že Škoda v.s. Bombardier to ja asi tak jako v hokeji Francie v.s. Kanada, i když i Francie může dát gól jako první.
Odpověď | 2011-05-23 14:26:30 | Příspěvek upraven: 2011-05-23 14:33:42
.:. klokan
Věřme, že to dobře dopadne. Celkem bych rád, aby se Německem proháněly naše mašiny :)
Odpověď | 2011-05-24 22:45:27
.:. j.Svoboda
Němci ukradli v roce 1938 auto Tatra a udělali si svůj lidový vůz volkswagen,Hitler navíc v roce 1939 zakázal v čechách to auto Tatra vyrábět.V 60 tých letech Německo zaplatilo firmě Tatra několik milionů marek za tu krádež. asi v roce 1890 v Praze vymyslel Ukrajinec prof.Puluj vyvíječ rentgenových paprsků tzv.Pulujova lampa,pan roentgen mu to ukradl a od té doby chodíme na rentgen ale mělo by se tomu říkat jdu na PULUJ. Moravák pan Sousedík vyvíjel za 1.republiky super el.stroje a firma siemens mu nabízela asi milion marek aby přestal vyvíjet a vyrábět protože ohrožuje jejich firmu asi v roce 1944 ho němečtí vrazi jen tak zastřelili u výslechu v sedě,on už tehdy připravoval výrobu elektromobilu,které v dnešní době teprv připravují Japonci. Muzikant,skladatel,učitel Jakub Jan Ryba napsal mnoho listů různých skladeb a děl.Po jeho smrti se vše ztratilo a najednou v Německu jeden skladatel napsal nádherná díla. Rybova vánoční mše se též ztratila,naštěstí ji podle paměti sepsali znovu lidoví muzikanti.....dalo by se psát více o kradení českých vynálezů např lodní šroub Josefa Ressla atd.
Odpověď | 2012-05-16 11:02:41
Přidej komentář
Jméno
Kontrola Zadejte číslo pět
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tlustě | Podtržené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pro odeslání zprávy můžete použít klávesovou zkratku Alt+S. (Podporují jen některé prohlížeče)
  • HTML znaky budou převedeny na entity.
  • Vyjadřujte se tu jako doma, ať víme jak to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínající http:// budou automaticky převedeny na odkazy , nepoužívejte však v jednom příspěvku více jak 3 - to dělají jen spam roboti:-)