Railgallery - Strojvedoucí v sukních?

Strojvedoucí v sukních?

Andrea Matějíčková, jedenadvacetiletá sympatická dívka. Na první pohled se ničím neliší od svých vrstevnic, ale v jedné věci je úplně jiná. Moc dobře ví, co chce a jde si za svým cílem stůj co stůj. Narazili jsme na ní na jedné ze sociálních sítí s přezdívkou Andrejka Esová. Upoutala nás její stránka plná fotek lokomotiv a hlavně řady 363. Zprvu se zdálo, že jde možná o legraci, ale opak je pravdou. Andrea má nakročeno být první strojvedoucí v dějinách ČD Cargo. Rozjel jsem se tedy za ní udělat rozhovor....

Všemu předcházelo krátké povídání přes chat a pak několik SMS. Dali jsme si schůzku a kde jinde než na nádraží. Po úvodních seznamovacích formalitách se hned dáváme do řeči.

Andreo, jak tě vlastně napadlo dát se na práci strojvedoucího?

První moment byl, když jsem jezdila do školy vlakem. Již tehdy jsem pozorovala ruch na nádražích a ze všeho nejvíce mě zaujaly právě lokomotivy. Moc se mi líbilo, jak strojvedoucí dokáží jezdit s tak silným strojem. Tehdy mi blesklo hlavou, že tohle je to, co chci dělat.

Kolik To tehdy bylo let?

Asi 16, byla jsem v prváku na střední odborné škole sklářské ve Valašském Meziříčí.

Co jsi začala podnikat a jak jsi se k tomu všemu dopracovala.

Jednou jsem čekala na vlak domů. Byla zima a výpravčí odklízel sníh a já jsem se bavila s bráchou po telefonu. Říkala jsem mu něco na způsob... „Počkej na mě u „460-tky“... Po skončení hovoru se mě výpravčí zeptal, jak to, že to tak znám. Když zjistil, co mám za lubem, pozval mne do dopravní kanceláře a chvíli jsme se bavili o této práci. Dal mi kontakt na strojmistra, který bydlí v Drahotuších. Neváhala jsem ani minutu a při první možné příležitosti jsem ho kontaktovala. Dali jsem si schůzku,kde mi řekl spoustu důležitých věcí a odkázal mě tehdy na depo Olomouc. Tady nastal první problém. Bylo mi totiž řečeno, že musím mít maturitní vysvědčení ze školy s elektrotechnickým zaměřením, což v té době už nemuselo být.

Přestoupila jsi ze sklářské na elektrotechnickou?

Ne ne, sklářskou jsem dotáhla až do maturity. Na elektrotechnické mi nabídli, že když úspěšně složím rozdílové zkoušky za 1. a 2. ročník mohu nastoupit přímo do 3.ročníku. Sehnala jsem bez váhání knížky a začala se připravovat.

A podařilo se?

Podařilo. Zkoušky jsem zvládla a nastoupila do 3. ročníku.

Co Ti na tvé představy o práci říkali doma?

Doma to zprvu přijali celkem skepticky. Myslím, že svou houževnatostí jsem je časem přesvědčila a teď můžu říct, že mám jejich plnou podporu. Největší podporou je můj přítel, který dříve pracoval jako strojvedoucí.

A co tví vrstevníci a kamarádi?

No podobně jako doma. Asi si říkali že jsem neskutečný blázen..../smích/

Napadá mne otázka, jak to s tebou bylo v dětství? Měla jsi raději panenky nebo autíčka???

Autíčka zrovna ne, ale pravda je, že když jsem dostala panenku k Vánocům, byla jsem zklamaná. Chtěla jsem něco technického,třeba nějaký stroj.. Vždy jsem líp vycházela s klukama než s holkama. Hrála jsem s nimi fotbal a „blbla“...

No a jak je to s Tebou teď? Studuješ stále elektrotechniku?

Již ne, stále jsem se snažila o místo v depu, až se jednoho dne naskytla příležitost u ČD Cargo v Českých Budějovicích. Tady mne přijali „s otevřenou náručí“, protože strojvedoucí potřebovali. Následoval přijímací pohovor, na kterém jsem se dozvěděla, že elektrotechnika opravdu není nutná. Důležitá je maturitní zkouška. Pak proběhla zdravotní prohlídka, psychotesty ... a nastal den „D“, kdy jsem podepsala pracovní smlouvu.

Jak vypadá Tvůj pracovní den?

Do teď jsem byla na dílnách. Bydlím s přítelem kousek od Benešova. Každý den jsem vstávala už ve 4 hod. Pak osobákem z Tábora do Budějic. Někdy jsem ve vlaku dospávala, jindy se učila předpisy nebo esa. No a pak práce v depu na dílnách.

Co jsi tam dělala konkrétně?

V podstatě všechno co souvisí s údržbou a opravami lokomotiv. Někdy jsem byla elektrikářů, jindy u motorářů nebo vzduchařů. Prostě tam, kde byla práce, hlavně náročná, a kde jsem se toho mohla co nejvíce naučit.

A co čistě chlapský kolektiv. Jak tě přijali?

Musím říct, že perfektně. Měla jsem z toho trochu strach, že se na mě budou dívat přes prsty. Je to ale úplně naopak. Stačí slovíčko a každý mi ochotně poradí nebo pomůže. Myslím, že jsou dokonce hrdí na to, že mají mezi sebou ženu, která se chce stát strojvedoucí...

Stále pracuješ v depu v dílnách? Kdy se dostaneš na mašinu?

V dílnách už nejsem. 2.srpna mě čeká první šichta s „legem“ 704. Bude to posun v po depu.

Nedá mi, abych se tě nezeptal na tvoje oblíbená „Esa“. Čím jsi si je tolik oblíbila?

Hlavně mám ráda zvuk „pulzů“, je to nádherná melodie. Na esech se mi i líbí jejich jízdní a trakční vlastnosti, ovládání, jednoduše vše, co s nimi souvisí. Pokaždé, když mám chvilku času, učím se je po technické stránce poznat. Chtěla bych je jednou znát tak dokonale, abych věděla, kam patří třeba i ten nejmenší šroubek.

 

Za team RG.CZ bych chtěl poděkovat za rozhovor a přeji hodně úspěchů a pevné nervy u zkoušek. Doufám, že až pojedeš poprvé na „ESU“, tak o tom budeme vědět jako první a doprovodíme Tě na první cestě ,když budeme stát u kolejí s našimi „fotidly“

Vladislav Píša

Autorem fotografií je Marek Štěpánek

Andrea MatějíčkováAndrea a 363 064


<Starší | tento článek | Novější>

Napsáno: 1. 8. 2010, 02:28 | Přečteno: 16514x | Kategorie: Aktualita | Napsal: admin |

Komentáře: 29
Všechno pěkné :-) - článek i Andrejka se svojí cílevědomostí
Odpověď | 2010-08-03 15:10:16 | Příspěvek upraven: 2010-08-03 15:10:54
.:. bobo
Jen víc takových krasavic okolo kolejí.Taky jsem chtěl být fíka,ale nějak to nevyšlo.
Odpověď | 2010-08-03 19:39:12
.:. paya
Je to fajn baba, znám ji i ze strany Faceboku kde spolu občas pár slov napíšeme. Její nejoblíbenější mašina je Eso je 363 064 a je do něho fakt zamilovaná:-D
Dala mu svojí přezdívku (ŤUŤAN) a dokonce jej má vytetovaný na zadních partijích těla tam kde mají její vrstevnice různé umělecké kresby ale Andrea je opravdu vyjímečná. Této ženské patrří opravdu do ruky kontrolér a né vařečka 8-o
Držím ji palce, přeju vše nejlepší a bezpečnou cestu a snad mi někde na trati až budu fotit houkačkou odpoví na pozdrav mým mávnutím ;-) ;-)
Odpověď | 2010-08-04 07:02:50
a má tam vytetovanou lokomotivu nebo ŤUŤAN :-D ?
Odpověď | 2010-08-04 09:46:13
.:. pantograf
On si na to možná dnes již nikdo ani nevzpomene, ale ŤUŤAN 363 064-7 je eso, které před jedenadvaceti lety doslova vstalo z mrtvých. Práve ono, vedlo dne 10.2.1989 R537 z Prahy do Budějic, který v žst. Roudná na první koleji v rychlosti cca 70 km/h čelně srazil s nákladním vlakem v čele s laminátkou. Tehdy jsme ho měli ve stavu LD Praha střed.
odkaz
odkaz

Jinak přeji Andree mnoho úspěchů v nelehkém povolání strojvůdcovském.
Při tomto počinu si vzpomínám, že za dob své aktivní služby v LD Praha střed jsem se zamýšlel, proč vlastně nejsou "strojvůdkyně". Vyšlo mi však, že pro ně opravdu neexistovalo v depech, na nocležnách a jinde žádné sociální zázemí. A ani za dob studia na SPŠD jsem se s moc holkama (kromě studujících výpravčích obor D) nesetkal.
Dnes, kdy skoro žádné sociální zázemí "již není" to jde. A je to dobře ;-) Pro odvětní vysloveně mužské je tato "první hvězdička" opravdu vítaným přínosem.
Odpověď | 2010-08-04 10:33:39 | Příspěvek upraven: 2010-08-04 10:43:51
.:. tom
"první hvězdička"
Někde byl článek jěště o jedný z Olomouce
Odpověď | 2010-08-04 17:36:39
.:. Pavel O.
O te bych ani nemluvil,skoda alov,uz podle toho ,co rikalo vedeni.Tim bych o tom diskusi prerusil.Pavel O.
Odpověď | 2010-08-04 21:16:58
hele segra nepredvaděj se na nettu8-| 8-| 8-| 8-| :-D :-D :-D :-D
Odpověď | 2010-08-16 09:02:07
Jen by mě zajímalo, kde je to focené? Jaká to je železniční stanice...něco mi to připomíná (stanice Přerov od severu) a v dálce DPOV :-)
Odpověď | 2010-08-25 21:37:11
.:. Pavel O.
František : Je to Přerov-pošta.
Jinak ještě abych podotkl,tak Andrejce moc fandím ;-) :-)
Odpověď | 2010-08-30 11:18:31
Neví někdo, kde dělali tu opravu po té srážce? V kterém to bylo depu? a menily i čelníky a kdo je vyráběl?
Odpověď | 2010-08-31 20:30:17
.:. R2D2
Jak bude zvedat kuple, tak to jsem zvědavý. Pokud bude jezdit na Pendolinu, tak tam to nepotřebuje. :) Tam se to nedělá ručně. Ale jak to bude s nocležnami, šatnami apod. Jak bude za jízdy...ehmm... praxe je složitější.
Odpověď | 2010-12-06 20:18:38
.:. Andrea
R2D2 : Myslim,ze neni problem zaslat video jak se zveda "rohlik" ze zeme a nebo take par fotek z posilovny pro moznou predstavu...Myslim,ze tohle je ten nejprimitivnejsi duvod.Podle me jsou slozitejsi zalezitosti,ale spise co se tyce uceni a podobne..Navic na Pendolinu me nikdo neuvidi,neni to muj zanr.A zbytek je taky jiz davno vymysleny,tak netreba mit jakoukoliv peci.Depo se jiz o me velice dobre postaralo,co se tyce saten a spol..
A "ehm ehm" za jizdy?Vy asi nejte strojvedouci ,ze?Jelikoz je nekolik variant,jak udelat "ehm ehm" a je jedno jestli je to zenska a nebo chlap ;-).A jen dobytek za jizdy s otevrenymi dvermi vykonava potrebu.Navic pri vetsi rychlosti vice jak 40 km/h to stejne nejde,jak uz jsem slysela.Tak uz je lepsi si zastavit a nebo si sednout na "trůn" a mit lepsi vyhled :-D.Navic takove situace nejsou pravidelne.Tim chci rici,ze praxe neni vubec slozita.Kdyz se chce,vsechno jde.Clovek jen nesmi byt linej a hledat nesmyslne mozne komplikace .. ;-)
Odpověď | 2011-01-03 18:56:06
.:. Peťa
...s otevřenýma dveřama... prý tak někdo už vypadl na vexli :-D
Odpověď | 2011-01-06 01:09:57
.:. pilot
Unido má také jedni slečnu. :-D :-)
Odpověď | 2011-03-28 16:36:09
No, jako pěkný, ale nevím, jako ženský podle mě nepatří do armády, mám na mysli bojové složky atd. Tak podle mě stejně tak nepatří za knipl rušně. Navíc, jsem zvědavý, jak dalece tady zapůsobí ona "ženská protekce" a budou pěkně na každou šichtu Esíčka, a krásnej turnus, protože pochybuji, že se bude kodrcat v "luxusních" strojích 122,123,130 a spol. minimálně několik let, jako všichni ostatní chlapci...
A na Esa se podívá skoro za odměnu...
No, ale jinak přeju štěstí a ne moc zářezů na kastli.
Odpověď | 2011-09-03 23:02:41
.:. Roska
platinumhunter, jestli sis nevšim, tak je v depu v CB, takže 122,123,130,apod. nehrozí. Tam je střídavina.
Odpověď | 2012-01-25 03:37:40
.:. Roska
František, 064 se opravovala v tzv. Slušovicích = jednotka oprav násilně poškozených vozidel v Praze na ONJ. Čela byla dovezena nová z Plzně a čelníky se dělaly nové i s částmi podélníků. Shodou okolností jsem s touto 064 jel na přípřeži na R do CB a zpět na první dlouhé zkušební jízdě po opravě s ladiči ze zkušebny na Masaryčce.
Odpověď | 2012-01-25 03:44:45
.:. Roska
...jo a shodou okolností jsme na zpáteční cestě byli zastaveni zrovna v Roudné, protože někde před náma se "Vídeňák" přimotal do drátů, tak jsme čekali na zprůjezdnění štreky. Výpravčí se přišel podívat, že tak namalovanou mašinu tam ještě neviděl a co je to prej zač. Tak jsem mu prozradil, že zrovna tam by ji znát měli a že určitě mají její fotku v dopravě na stole pod sklem. Čučel chlapec.
Odpověď | 2012-01-25 03:53:55
.:. mody
ahoj,chci se zeptat takže střední škola elektrotechnická není duležitá? stačí pouze maturita???:-D
Odpověď | 2012-05-05 20:48:55
.:. Roska
mody, prošvihl jsi to o pár dnů - od 17.1.2012 platí uspěchaná vyhl.16/2012 Sb., která vše změnila, takže maturita už není nutná, ale zato technická erudice ano.
Odpověď | 2012-07-14 02:10:56
:-D napatříš tam krásko ;-)
Odpověď | 2013-05-24 16:34:04
.:. gabča
Andrea : Roska: ahoj andrej, nemužu tě najít na fb, tak jsem tě našla tady, u mašinky. když tak mě najdeš na fb gabča bartonová,mám jen změněné příjmení určitě si mě budeš pamatovat, na intru jsem byla s evou czudkovou na pokoji.:-D gabča carballosová
Odpověď | 2013-10-09 20:26:35
.:. toom
děláš ze sebe to co nejsi...
Odpověď | 2013-11-19 13:28:00
.:. Trakce
Byl bych rad se nekdy svest jsem železnični nadšenec videl jsem toho uz hodne vedet kdy a kde zrovna jedeš tak bych se rad svez to by me dost zajimalo.:-D :-D :-D :-D :-D :-D
Odpověď | 2014-05-30 12:21:27
.:. šotek
:-D
Odpověď | 2014-09-05 14:02:48
.:. šotek
Elektro né??? podvodníci v zádech:-D může měnit tak skla na esu:-D
Odpověď | 2014-09-05 14:05:41
.:. manas
Dobře někomu vyhulila:-D :-D :-D :-D :-D
Odpověď | 2014-09-05 14:07:48
.:. martin
Hele manas vychladni.JinakAndrejce moc fandím a přeji mnoho najetých kilometrů.:-D
Odpověď | 2015-01-09 20:19:47
Přidej komentář
Jméno
Kontrola Zadejte číslo pět
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tlustě | Podtržené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pro odeslání zprávy můžete použít klávesovou zkratku Alt+S. (Podporují jen některé prohlížeče)
  • HTML znaky budou převedeny na entity.
  • Vyjadřujte se tu jako doma, ať víme jak to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínající http:// budou automaticky převedeny na odkazy , nepoužívejte však v jednom příspěvku více jak 3 - to dělají jen spam roboti:-)