Railgallery - 22. 5. 2010 s „Matějem“ do Tovačova a Borovic.

22. 5. 2010 s „Matějem“ do Tovačova a Borovic.

V sobotu 22. května 2010 vypraví České dráhy, a.s. a Kroměřížská dráha, o.s. historické zvláštní vlaky na tratě mezi Tovačovem, Kojetínem, Kroměříží a Zborovicemi, a to při příležitosti konání tradičního Pohádkového lesa v Divokách, výročí 130 let od otevření trati Hulín - Kroměříž a 115. výročí otevření místní dráhy z Kojetína do Tovačova.

 Vlaky budou vedeny parní lokomotivou 433.002 "Matěj", která byla vyrobena roku 1948 v pražské lokomotivce ČKD a dnes ji v provozuschopném stavu udržují nadšenci a zaměstnanci depa ČD ve Valašském Meziříčí.

První úvahy o vybudování železnice v této části Moravy a jejím napojení na rychle se rozvíjející železniční síť Rakousko – Uherska započaly v roce 1867. Tyto úvahy však nakonec nedočkaly realizace. Až stavba cukrovaru  v Tovarově (Aníně) vedla k její realizaci.  Vyvstala naléhavá potřeba zajistit kvalitní, kapacitní a na povětrnostních vlivech a roční době nezávislou dopravu paliv, surovin pro výrobu i odvoz hotových výrobků. Toto však mohla zajistit právě jenom železnice. S tou už měli vlastníci cukrovaru průmyslníci David i jeho bratr Vilém Guttmannové velmi dobrou zkušenost. V dubnu 1894 byla jako se součástí Severní dráhy císaře Ferdinanda započato, se stavbou trati z Tovačova do Kojetína. v dubnu 1894 byla pod hlavičkou Severní dráhy císaře Ferdinanda zahájena stavba trati z Tovačova do Kojetína. První vlak, trať z Kojetína do Tovačova 1. září 1895, složen byl z třínápravové lokálkové parní lokomotivy, jednoho osobního a jednoho nákladního vozu.

Foto: Rosťa Kolmačka.Foto: Rosťa KolmačkaFoto: Rosťa Kolmačka

Provoz na trati pak pokračoval, až do sedmdesátých let minulého století kdy byl postupně utlumován. Napřed byla v roce 1970 zastavena osobní doprava, a nahrazena souběžně s tratí vedenou dopravou autobusy. Postupně byla utlumována i doprava nákladní. Až do roku 2002 kdy zde projelo pouze několik vlaků v červenci.

Současný provoz na trati Kojetín - Tovačov zahrnuje vzácné jízdy manipulačního vlaku a hlavně vozbu štěrku, která poslední dobou zažívá svou renesanci - od roku 2006 jezdí až tři páry vlaků výsypných vozů štěrku denně, a to často i o sobotách a nedělích, což bylo naposledy pozorováno počátkem 90. let. Dále se po trati přepravuje řepa  z Lobodic do cukrovaru v Hrušovanech nad Jevišovkou, přeprava poprvé probíhala na začátku zimy 2007.

Pro ty, kteří by se po tovačovské trati rádi svezli osobním vlakem, existuje šance v podobě stále populárnějších jízd zvláštních vlaků. Jednou z takovýchto jízd je právě jízda s „Matějem“ 22.5. 2010.

Foto laskavostí Rosťi Kolmačky 

Morris.


<Starší | tento článek | Novější>

Napsáno: 18. 5. 2010, 15:30 | Přečteno: 4973x | Kategorie: Pozvánky | Napsal: Morris |

Komentáře: 4
Ferdo, Rosťa je příjmením Kolmačka!
Odpověď | 2010-05-18 19:32:15
.:. Morris
Pavle, díky za upozornění, opravil jsem to. :-)
Odpověď | 2010-05-18 20:02:23
.:. pantograf
Tak hlavně, aby se to s ohledem na současné povodně vůbec uskutečnilo. Protože Tovačov cca 3 km od Troubek. Pořadatelům bych to nepřál. Naopak v sobotu již by mělo být hezké počasí. Ale myslím si, že obyvatelé budou mít bohužel asi jiné starosti.
Odpověď | 2010-05-19 12:58:12 | Příspěvek upraven: 2010-05-19 13:01:05
Je to dobré co děláte.~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~+
Odpověď | 2010-09-22 18:29:23
Přidej komentář
Jméno
Kontrola Zadejte číslo pět
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tlustě | Podtržené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pro odeslání zprávy můžete použít klávesovou zkratku Alt+S. (Podporují jen některé prohlížeče)
  • HTML znaky budou převedeny na entity.
  • Vyjadřujte se tu jako doma, ať víme jak to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínající http:// budou automaticky převedeny na odkazy , nepoužívejte však v jednom příspěvku více jak 3 - to dělají jen spam roboti:-)